Garaža test: Dacia Sandero Freedom 1.5 dCi

Pre nekoliko meseci imao sam priliku da testiram novi Sandero i bio sam prijatno iznenađen napretkom koji je postignut u odnosu na prethodnu generaciju. Paleta motora je proširena za jedan turbo benzinac koji se odlično pokazao na našem testu. No mnogi su me uveravali da je najbolji izbor dobro poznati dizel 1.5 dCi što sam nedavno imao priliku i da proverim družeći se sa ovim automobilom nekoliko dana.

U pitanju je ograničena serija novog Dacia Sandero modela pod nazivom Freedom,  sa 1.5 dCi motorom snage 90KS i petostepenim manuelnim menjačem. Freedom verzija se nudi i sa 0.9 TCE benzinskim motorom u kombinaciji takođe sa manuelnim menjačem. Ovaj model, znatno je atraktivniji od običnog Sandera spolja, ali i unutra, te ostavlja odličan prvi utisak.

Dacia je još davne 2009. godine sa modelom Sandero Stepway zakoračila u danas vrlo popularni segment „crossover“ na platformi modela iz B segmenta. Mnogi proizvođači su tek kasnije prepoznali potencijal ovog segmenta i danas imamo pravu navalu konkurentskih modela.

Osim povišenog klirensa, zaštita karoserije i krovnih nosača na šta smo već navikli kod Stepway verzije, Freedom dolazi i sa posebnom bojom karoserije kao i Flexwheel 16’’ felnama pod nazivom Erbe. U unutrašnjosti Sandero Freedom je pored ostalog opremljen i upravljačem presvučenim kožom, multimedijalnim sistemom Media Nav Evolution, sistemom za pomoć pri parkiranju, tempomatom sa limiterom brzine i klima uređajem. Bitno je napomenuti da Sandero u svim verzijama, već od najnižeg paketa opreme, poseduje mnoštvo sigurnosne i opreme za pomoć u vožnji. Tu su prednji i bočni vazdušni jastuci, zatim sistemi ABS, ESP, ASR, HSA i drugo.

Tu su i posebne presvlake, a ceo enterijer pretežno tamne boje sa narandžastim detaljima mi se posebno dopao. Kao da je pravljen po porudžbini za klub Garaža, nedostaje samo još naš logo. No osim što je dopadljivog dizajna i kvalitet enterijera je više nego zadovoljavajući. To sam primetio i u Sanderu, a ovde je još uočljiviji veliki napredak na ovom polju kada su u pitanju modeli rumunskog proizvođača koji je od 1999. godine deo Renault grupe.

U prijatnom enterijeru primetno je da se vodilo računa o mnogo čemu. Pregrada i ostava za stvari ima sasvim dovoljno, a vozač se lako snalazi jer je sve pregledno i lako dostupno. Mesta ima dovoljno čak i za krupnije osobe, kako napred tako i na zadnjim sedištima, tako da se četiri osobe mogu vrlo komotno smestiti. Prtljažnik zapremine 320 litara se nikako ne može smatrati nedovoljnim.

Iako je zadržao isti oblik karoserije, sa novim svetlosnim grupama, izmenjenom maskom hladnjaka i još nekoliko detalja, novi model izgleda značajno atraktivnije od prethodnog. Imali smo sreće da naiđemo na starijeg brata i uslikamo ih zajedno.

Dobro poznat 1.5 dCi dizel motor, koji se ugrađuje u mnoge modele Renault Nissan alijanse još od 2001. godine imao sam priliku više puta probati u Renaultovom modelu Fluence. U Sanderu Freedom dolazi u verziji od 90KS što je sasvim dovoljno za ovaj segment i automobil težak tek 1090 kilograma. Stoga nisam sumnjao da će ispuniti očekivanja po pitanju performansi. Do 100km/h stiže prilično lako, za 11.8 sekundi, a maksimalna brzina od 169 km/h više je nego dovoljna. Uporedni podaci pokazuju da je po performansama gotovo identičan sa 0.9 TCE benzinskim turbo motorom iste snage.

Više sam se pitao koliko je bučan i da li može da na tom polju parirati turbo benzincu koji sam vozio u Sanderu. Ispostavilo se da motor radi vrlo mirno i na nižim obrtajima se i ne čuje. Za razliku od benzinca koji „zareži“ kada mu pri maloj brzini jače stisnete gas, 1.5 dCi svojim zvukom jasno stavlja do znanja da je ispod haube dizel motor. No u vožnji na ujednačenim, čak i višim obrtajima, motor je gotovo nečujan. Tome je sigurno doprinela i bolja zvučna izolacija. Na autoputu pri brzini od 120 km/h čuje se samo zvuk točkova i vetra. Istovremeno motor radi vrlo mirno, nema nikakvih vibracija ni u toku vožnje ni tokom rada u mestu. Uzimajući u obzir i potrošnju koja ja na pređenih 350km mešovite vožnje, sa prosečnom brzinom od 32km/h, iznosila okruglo 6 l/100km potpuno se slažem sa svima koji smatraju da je ovaj motor pravi izbor za ovaj automobil.

U vožnji Sandero Freedom je prilično udoban, rekao bih pre svega zahvaljući sedištima i nešto mekšem ogibljenju. Na prelasku preko većih neravnina malo teže sakriva kakva se podloga nalazi ispod točkova, ali uz malo pažnje i prilagođenu brzinu Sandero Freedom ostavlja utisak vrlo udobnog vozila, tipično za francuske proizvođače. Nešto slabija servo asistencija nego što se može očekivati je najveća zamerka. Iako može bez problema služiti i kao porodični automobil za duža putovanja Sandero Freedom je ipak najčešće u gradu gde je servo asistencija vrlo značajna.

U kompletu, odličan dizel motor u paru sa vrlo dobrim manulnim menjačem i uz dobro podešeno ogibljenje čine ovaj automobil vrlo prijatnim za vožnju na putu, bilo da je reč o gradu, magistrali ili autoputu. Visok klirens mu omogućava da bez straha skrene i sa asfalta ali ipak treba voditi računa da se ne ode predaleko jer ipak Sandero Freedom nema ambicije da postane ozbiljan terenac. No svakako u pitanju je vrlo praktičan automobil, upotrebljiv za gotovo sve namene i prilike. Ako tome dodamo cenu od 12.800 evra teško mu je naći dostojnog konkurenta. Može se reći da mu je najozbiljniji konkurent rođeni brat, Sandero Freedom 0.9 TCe koji se nudi po ceni od samo 10.600 evra i bio bi moj izbor. No izbor motora je i stvar ličnih afiniteta pa tako cena nije uvek presudan faktor.

 

Tekst: Željko Jelisavac
Fotografije: Igor Jankovski

email

Komentar

Powered by WordPress | Designed by: WordPress Hosting | Thanks to Best WordPress Themes, Find Free WordPress Themes and WordPress Themes