Garaža test: Fiat Tipo 1.6 MJTD

Kada su se pre dve godine pojavile prve fotografije novog Fiatovog modela, ime se još nije znalo, ali su komentari bili svakako pozitivni. Par meseci kasnije saznali smo da će se ovaj model u Turskoj zvati Aegea, a u ostatku sveta – Tipo! Ime koje nam je već dobro poznato kada je Fiat u pitanju. Dizajniran je u Italiji, a razvijen je u saradnji sa istraživačko-razvojnim odeljenjem Tofaš u Turskoj. Nedavno smo imali priliku da se nekoliko dana družimo sa ovim automobilom.

Na test smo dobili Fiat Tipo Sedan 1.6 MJTD 120KS u srednjem paketu opreme (Easy). Nažalost, izbor motora na našem tržištu je skroman i svodi se na jedan atmosferski benzinac, zapremine 1368 ccm sa 95KS i dva dizela, 1.3 MJTD 95KS i već spomenuti 1.6 MJTD 120KS. I bez podataka o performansama jasno je da će tek najsnažniji motor bez muke ispuniti i najteže zahteve. U ponudi na našem tržištu nedostaje snažniji atmosferac 1.6 od 110KS, kao i turbo benzinac 1.4 T-Jet sa 120 KS, koji se inače proizvodi i u LPG verziji, a smatramo da bi u obe verzije bio pun pogodak na domaćem tržištu.

U segmentu kojem pripada, a koji je orjentisan na kupce slabije kupovne moći, ima mnogo konkurenata. Kupci svakako na prvom mestu gledaju odnos uloženo – dobijeno, ali sigurno da ni druge stvare ne zanemaruju. Tu se osvrćemo na dizajn Tipo porodice, gde možemo slobodno reći da su Fiatovi dizajneri uradili odličan posao u svim verzijama.

Ukusi se svakako razlikuju te nećemo upoređivati Tipo ni sa konkurencijom, a ni tri verzije ovog modela međusobno. Ipak ističemo da Tipo ima vrlo dopadljivu liniju, bez obzira o kojoj se verziji radi. Po našem mišljenju, sedan ima najklasičniji izgled od sve tri verzije, ali dovoljno moderan da se dopadne i mlađim kupcima.

U unutrašnjosti ipak primećujemo nedostatak poznatog italijanskog dizajna. Dizajn centralne konzole, instrument table i upravljača, bez puno maštovitosti, odaje utisak da je ovaj model star desetak godina. Tek u najskupljem paketu opreme ili uz doplatu, dobija se multimedijalni uređaj sa 5″ TFT ekranom koji  doprinosi nešto modernijem izgledu.

No, iako na prvi pogled ne ostavlja takav utisak, već u srednjem paketu opreme Tipo nudi i dosta opreme koja se podrazumeva u modernim automobilima. Kada je audio uređaj u pitanju, opremljen je sa USB i AUX konektorom, kao sa Bluetooth-om za koji postoje i komande na volanu. Tu je i utičnica 12V za punjenje telefona ili drugih uređaja. Instrument tabla je vrlo pregledna, a na malom displeju u sredini vozač može pročitati mnoštvo informacija do kojih dolazi lako, kretanjem kroz meni pomoću tastera na upravljaču.

Kada se vozač i suvozač udobno smeste ostaje i dovoljno mesta za putnike na zadnjim sedištima. U našem slučaju to su dvoje mališana, a dečija auto sedišta lako se montiraju bilo da se obezbeđuju pojasom ili isofix sistemom, kojim je Tipo naravno opremljen jer je to standard u svim novim automobilima.

Slika govori dovoljno, ali i mi potvrđujemo da se ni putnici na zadnjim sedištima neće buniti po pitanju prostora za noge i glavu. Uz prtljažnik koji varira od 440 do 550 litara zapremine, u zavisnosti od verzije, sasvim sigurno Tipo ispunjava uslov da bude itekako upotrebljiv za mnoge namene. Mana koju smo primetili kod sedan verzije je mehanizam koji drži vrata prtljažnika i koji se spušta duboko u prostor prtljažnika kada je on zatvoren. Tako da se o tome mora voditi računa kada se odlažu stvari.

Ponovo se osvrćemo na odnos uloženo – dobijeno. Već sada je jasno da za Tipo nudi mnogo, a može se kupiti već po ceni od 9.990 evra, u osnovnoj verziji. Verovatno se potencijalni kupci zapitaju i kakvog je kvaliteta ovaj automobil kad je tako jeftin i proizvodi se u Turskoj. Bez ikakve dileme možemo reći da Tipo uopšte ne ostavlja utisak jeftinog automobila, barem kada su upotrebljeni materijali u pitanju, što se može videti i na fotogrfijama. Nedostaci se ne mogu naći ni po pitanju završne obrade, što nas ni ne čudi ako znamo da se Tipo sklapa u fabrici Tofaş, najvećoj u Turskoj, sa kapacitetom od 400.000 vozila godišnje i zaposlenih 6.500 radnika.

Nekoliko reči iz ugla vozača. Iako se širinom uklapa u dimenzije C segmenta, širok centralni greben između sedišta i naslon za ruku, uz nešto masivnija vrata, smanjuju prostor za vozača i suvozača. Posebno će to primetiti krupniji vozači. Dobar položaj pronalazi se nakon nekog vremena, ali je potrebno malo privikavanja. Stoga prosečna ocena za Tipo po pitanju ergonomije.

Sa druge strane,  tasteri i komande audio i klima uređaja, na centralnoj konzoli, su vrlo jednostavni i pregledni. Tako da će se svaki vozač lako snaći. U Tipu ne nedostaje pregrada za odlaganje stvari u automobilu, kako krupnijih tako i sitnih. U Fiatu su vodili računa o mnogo čemu što se uvidi tek kada malo duže koristite automobil.

U vožnji svakako dominira motor, koji poznajemo iz drugih modela. Sa 120KS koje ostvaruje pri 3750 obrtaja i maksimalnim obrtim momentom od 320Nm već pri 1750 obrtaja u minuti, omogućava da Tipo izvršava sve zadatke bez imalo muke. Pruža i odlične performanse, a sve to uz potrošnju zabeleženu na testu, ispod 8 l/100km u gradskim uslovima.

Tipo se u gradu vozi sa lakoćom, a ni parkiranje ne predstavlja problem. Prilikom vožnje unazad nije baš pregledan, ali je već od drugog paketa opreme opremljen parking senzorima, a postoji mogućnost doplate i za kameru. Vozači koji uživaju u mnoštvu opreme nisu uskraćeni kupovinom ovog modela jer se na spisku dodatne opreme može pronaći gotovo sve što poželite. Izdvajamo pored već spomenutog ranije: automatski klima uređaj, tempomat, grejanje prednjih sedišta, 5″ touchscreen sa navigacijom, prednji bočni airbag + airbag prednje zavese, električni podizači zadnjih prozora itd.

Na autoputu, pri brzinama do 120 km/h, Tipo se ponaša zaista odlično. Zvučna izolacija je bolja nego što smo očekivali, a 6-stepeni menjač omogućava ugodnu vožnju i bez mnogo buke iako je dizel ispod haube. Međuubrzanja su takođe odlična i ulivaju poverenje. Do magistrale i krivudavih puteva nismo stigli sa Tipom, ali iskreno verujemo da nas ni tamo nas ne bi izneverio.

Na kraju nemamo dilemu da Tipo zaista ima odličan odnos uloženo – dobijeno i sigurno ga treba razmotriti ukoliko tražite nov automobil u cenovnom rasponu od 10.000 do 15.000 evra. Dilema može samo biti koji motor izabrati i da li vredi doplatiti razliku u ceni (koja svakako nije mala) između slabijih i ovog, najsnažnijeg motora. Naš savet je da svakako zakažete test vožnju kod nekog od Fiatovih dilera, a mišljenja smo da je 1.6 MJTD definitivno najbolji izbor za većinu vozača.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

email

Komentar

Powered by WordPress | Designed by: WordPress Hosting | Thanks to Best WordPress Themes, Find Free WordPress Themes and WordPress Themes