Menu
0 Comments

Kia predstavila Stinger na 6. BG CAR SHOW-u

 

Kia Stinger, fastback sportska limuzina visokih performansi, verno sledi dizajn i inženjersku konstrukciju koncepta Kia GT iz 2011. godine, a radi se o najsnažnijem serijskom vozilu u istoriji ovog brenda. Na konferenciji za medije koja je održana juče, prvog dana 6. BG CAR SHOW-a u Beogradu, Kia Motors predstavila je ovaj sjajan automobil.

Stinger utelovljava duh istorijskih grand tourera – snažnih, elegantnih automobila, koji sa stilom prevoze vlasnike, pri visokim brzinama. U svakoj fazi razvoja inženjeri su se pobrinuli da je Stinger dizajniran i napravljen da bude pravi gran turismo. Novi model donosi izgled za kojim se okreću glave, dovoljno prostora za pet osoba i njihov prtljag, te stabilnu, bezbrižnu vožnju, izvanrednu upravljivost i pogon na zadnje točkove.

Od koncepta do serijske proizvodnje Kijin koncept GT je dobio ime ‘Stinger’ po uzoru na koncept GT4 Stinger, premijerno predstavljen na Salonu u Detroitu 2014. godine. Dok je automobil pravi GT ime Stinger podseća na brzinu i uzbuđenje – dve ključne karakteristike, koje možemo naći u ovom serijskom modelu.

Tri motora: dizel 2,2 litra i benzinski 2,0 i 3,3 litra

Stinger će biti raspoloživ sa tri motora: ulaznica u Stingerov svet je dvolitarski turbo benzinski motor, a najsnažniji je 3,3-litarski twin-turbo V6, dok je onim štedljivijim kupcima namenjen 2,2-litarski turbodizel, koji će se prodavati samo u Evropi i Južnoj Koreji.

Stinger je rezultat Kijinog višegodišnjeg rada na području dizajna i razvoja. Šest godina nakon što je najstariji korejski proizvođač automobila samouvereno razotkrio koncept GT, Stinger je već krajem 2017. stigao na puteve širom Evrope.

Dizajn

Put od koncepta do serijskog vozila nije jednostavan. Kijin dizajnerski centar u Frankfurtu – ujedno i mesto rođenja koncepta GT iz 2011. – najzaslužniji je za nastanak Stingera. Kao što je bio slučaj proteklih 11 godina i kod nastanka ovog modela glavnu reč imao je Peter Šrajer, vođa dizajna i predsednik korporacije Kia Motors, uz svoju desnu ruku, Gregorija Gijma, koji je vođa dizajna u Kia Motors Europe.

Gijom kaže, “Kia Stinger je pravi gran turismo, namenjen dugim vožnjama u kojima se uživa. Kod njega se ne radi o sirovoj snazi, ekstremnoj dinamičnosti ili brutalnom stajlingu, a sve to pod cenu luksuza, udobnosti i slave. Kia Stinger ne želi biti prvi u cilju – ovde se radi o putovanju. Radi se o strasti.”

Od njegovog elegantnog prednjeg dela, preko rastućih bokova, sve do sportskog zadnjeg kraja, Stinger isijava izvanrednu samouverenost. Ključ njegove impozantne pojave na putu su njegove proporcije – dug poklopac motora i kratak prednji prepust (830 mm), produženi međuosovinski razmak (2.905 mm), što omogućava prostranu kabinu, te dug zadnji prepust (1.095 mm) sa snažnim, širokim ramenima. Stingerov stav, proporcije i vizuelna uravnoteženost su nastali u cilju pružanja elegancije i sportskosti, a ne zbog agresivnosti ili brutalnosti. Stinger je dug 4.830 mm, a širok 1.870 mm, što znači da je duži i širi od većine sportskih limuzina, što mu omogućava prostranu kabinu i pozamašan prtljažni prostor. Sa zapreminom prtljažnika od 406 litara (VDA) Stinger može primiti dve putne ili golf torbe, ili četiri do pet manjih torbi za kratka putovanja.

Oblik vozila koji podseća na bocu Coca-Cole, naglašava vizuelnu snagu Stingerovih ramena i fastback siluete. Ostali sasvim korisni elemenati spoljašnjosti – prednje vazdušne zavese, rubovi blatobrana, gladak pokrov podvozja, te integrisan zadnji difuzor – pomažu kod aerodinamičke efikasnosti. Na zadnjem kraju smeštene su čak četiri metalne izduvne cevi. Kijina karakteristična prednja maska u obliku tigrovog nosa ponosno stoji između LED prednjih svetala.

Verzije GT-Line mogu se pohvaliti hromiranim rubovima motorne maske i donje maske za dovod zraka, kromiranim bočnim otvorima na braniku, kućištu bočnih ogledala i zadnjeg difuzora u crnoj sjajnoj boji. 2,0-litarska T-GDI verzija ima dvostruku izduvnu cev, a 18-inčni naplatci dopunjuju spoljašnjost GT-Line verziji.

Najbolje od najboljeg kod Stingera predstavlja GT verzija, koja takođe donosi crne hromirane dodatke i difuzor u crnoj sjajnoj boji, 19-inčne naplatke, LED farove, dvostruku izduvnu cev i Brembo kočnice sa crvenim čeljustima.

Spoljašnjost gran turisma odlično dopunjuje ambijent u nisko postavljenoj kabini, sa dosta spuštenim vetrobranskim staklom i nešto više postavljenom armaturnom tablom na inače vodoravnoj podlozi. Središnja konzola podeljena je na dva dela: prekidači infotainmenta nalaze se ispod velikog displeja osetljivog n a dodir, dok su prekidači klima uređaja postavljeni još niže. Ispred vozača je debeli, kožom obloženi upravljač – GT-Line i GT verzije imaju na donjem delu „odrezan“ upravljač u obliku slova D i značku GT-Line ili GT. Polukružni merači donose kombinaciju analognih i digitalnih brojača. Veliki brojači zaokruženi su metalnim okvirima i ukrašeni crvenim šavovima. Kolor TFT ekran između merača prikazuje podatke o performansama – npr. G-sila u krivini i vreme kruga – pored pomoćnih informacija kao što su putni računar, vozačke postavke, navigacija i dijagnostika.

Okrugli vazdušni otvori, za koje su dizajneri našli inspiraciju u vazduhoplovstvu, pojavljuju se napred i pozadi, dok hrom sa uzorkom satena zaokružuje celu kabinu. To stvara osećaj ugodnog i intimnog prostora. Dug međuosovinski razmak, četvorovratna karoserija i fastback silueta omogućavaju velikodušan prostor za noge za sve putnike, a nizak položaj sedenja garantuje dovoljno prostora za glave svih putnika. U svom najnižem položaju vozač sedi tek 180 mm iznad puta – 45 mm niže nego u limuzini Optima – što pruža pravi trkački položaj sedenja.

Stingerova luksuzna sedišta mogu biti presvučena crnom ili smeđom veštačkom kožom, sa opcionalnom pravom kožom u dve boje. GT-Line verzije standardno nude crno kožno tapaciranje sa sivim šavovima, dok GT verzije dolaze sa mekom crnom ekološkom Nappa kožom. Kod GT Line i GT verzije na raspolaganju su i 2 paketa boja (sivi i crveni), sa dvobojnom kombinacijom (crno-siva ili crno-crvena) tapaciranja sedišta, naslona za glavu i vrata.

Stingerovi nasloni za glavu mogu imati ušiven logotip GT-Line ili GT. Kako bi pružili optimalan komfor GT verzije nude vozačevo sedište sa bočnom potporom za leđa u lumbalnom predelu, koja je podesiva u 4 smera. Uz doplatu se nudi široki panoramski krovni prozor, koji nudeći više prirodnog svetla i poboljšavanjem pogleda svim putnicima upotpunjuje ambijent u kabini. GT-Line i GT verzije standardno nude crne obloge neba i bočne pragove od nerđajućeg čelika.

Kupci Stingera mogu birati između 9 metalik i bisernih boja karoserije.

Motori i pogoni

Ispod poklopca motora može biti jedan od tri uzdužno postavljena turbo motora. Stinger vozačima nudi ugodnu vožnju pri visokim brzinama u pravom gran turismo stilu i trenutna ubrzanja, jer sva tri motora pružaju dovoljno snage i obrtnog momenta u širokom intervalu.

Prema očekivanjima u Evropi će najpopularniji motor biti 2,2 turbodizel motor, koji proizvodi 200 KS pri 3.800 obrtaja u minuti. Njegov najveći obrtni moment iznosi čak 440 Nm i to u intervalu od 1.750 do 2.750 o/min, što vozilu omogućava ubrzanje od 0 do 100 km/h za 7,7 sekundi, a maksimalna brzina iznosi 225 km/h.

Ulazak u svet turbo benzinaca počinje sa 2,0-litarskim četvorocilindrašem sa imenom ‘Theta’, koji proizvodi 255 KS pri 6.200 o/min. Njegov najveći obrtni moment – 353 Nm – raspoloživ je od 1.400 do 4.000 o/min. Stingerov najsnažniji motor je 3,3-litarski twin turbo V6 ‘Lambda II’ benzinski motor najveće snage 370 KS pri 6.000 o/min, obrtnim momentom od čak 510 Nm u intervalu od 1.300 do 4.500 o/min.

GT verzije uvek pokreće 3,3-litarski motor sa turbopunjačem, koji ubrzava od 0 do 100 km/h za samo 4,9 sekundi, što znači da je to najbrža serijska Kia ikada. Sa tim motorom Stingerov se brzinomer zaustavlja na 270 km/h.

Stinger donosi 2. generaciju Kijinog 8-stepenog automatskog menjača, koji je serijski kod svih motora. 8-stepeni automatik, koji je Kia sama razvila, vozače nagrađuje trenutnim menjanjem brzina i manjom potrošnjom goriva. Stingerov menjač može se pohvaliti konverterom obrtnog momenta CPA (Centrifugal Pendulum Absorber), koji se koristi u vazduhoplovstvu i moto-sportu, a smanjuje torzione vibracije na pogonskom sklopu. Menjač omogućava izbor pet načina menjanja brzina i ubrzavanja (kao i načina upravljačke asistencije), koji vozači biraju u elektronskom meniju (Drive Mode Select). Vozači mogu koristiti unapred podešen automatski prenos ili mogu menjati brzine pomoću komandi pored upravljača.

Stinger je Kijina prva limuzina, koja nudi zadnji pogon ili pogon na 4 točka – isto tako nudi unapređene dinamične performanse i u najzahtevnijim situacijama. U slučaju 4×4 pogona snaga se prenosi na zadnju osovinu sa opcionom mehaničkom blokadom diferencijala. Takav pogon opremljen je dinamičnom kontrolom vektorskog obrtnog momenta DTVC (Dynamic Torque Vectoring Control), koja prati vozačeve inpute i uslove vožnje te automatski distribuira snagu do odgovarajućih tpčkova kako bi održao željeni smer u zahtevnim voznim uslovima.

Upravljivost i vozna dinamika

Kia je htela napraviti automobil, čija će se vozna dinamika odlično dopunjavati sa atraktivnim dizajnom. Kako bi ostvarili te želje Stingerovi su inženjeri upravljivost vozila i voznu dinamiku usavršavali na čuvenoj nemačkoj stazi Nordschleife, koja je na glasu kao najopasnija na svetu. Ne samo tamo već i tokom čitavog procesa razvoja modela sve je vodio Albert Birman, vođa Kijinog razvoja „performance“ vozila, koji je pre 3 godine došao u Kiju kao vođa BMW-ovog M odeljenja. Rigorozna testiranja Stingera, koji je u osnovi još uvek gran turismo kako zbog oblika tako i zbog svog karatera, imala su za cilj napraviti automobil koji se neće bojati niti jednog puta.

Stingerova karoserija garantuje visoku čvrstoću delova podvozja i smanjuje buku i vibracije u kabini. Prednje MacPherson opruge podešene su tako da optimiziraju povratnu informaciju do vozača, dok istovremeno maksimiziraju odaziv na volanu i stabilnost u svim voznim uslovima. Pozadi je multilink, koji se može pohvaliti ojačanim stabilizatorom protiv prevrtanja vozila i minimalnim vibracijama karoserije.

Stinger donosi i elektronski podesiv sistem ECS (Electronic Controlled Suspension). Sistem, koji se na vozačeve inpute uvek odaziva predvidljivo, podešava se preko Drive Mode Select-a obzirom na vozne uslove i vozačev način vožnje. ECS se može koristiti za nezavisno podešavanje tvrdoće prednjih i zadnjih amortizera, za vozaču prilagođen način vožnje, odaziv i živahnost. ECS takođe pomaže vozaču pri omogućavanju predvidljivog smera vožnje pri vožnju u krivinama. Sistem omogućava podešavanje na način da je prednje oslanjanje mekše, a zadnje tvrđe, čime se povećava dinamičnost, smanjuje podupravljanje, a moguće je i tvrđe prednje i mekše zadnje oslanjanje, što sprečava podupravljanje i pruža veću stabilnost. Vozači mogu birati između pet načina vožnje: Eco, Sport, Sport+, Comfort i Smart. ECS je standaran kod GT verzija, a opcijski je raspoloživ kod benzinskih GT-Line verziji (u ovoj godini će ECS biti na raspolaganju i kod dizel GT-Line verzija).

Na upravljačkoj letvi postavljen servo upravljač (R-MDPS) nudi trenutni odziv i smanjuje vibracije u odnosu na uobičajene sisteme kod kojih je elektromotor servo upravljača postavljen na upravljačkom stubu. Pomoć kod upravljivosti i tvrdoću upravljača možemo podešavati pomoću sistema Drive Mode Select.

Na raspolaganju je više opcija aluminijumskih naplataka i guma visokih perfomansi. Verzije sa 2,2 dizel motorom standardno su opremljene gumama dimenzija 225/50R17, a kao opcija su u ponudi 18-inčni naplaci; 2,0-litarski benzinski motor je opremljen gumama dimenzija 225/45 R18. GT-Line verzije imaju standardno 18-inčne naplatke (19-inčni kao opcija); GT verzija kao vrh ponude ima napred 225/40 R19 i pozadi 255/35 R19. 3,3-litarski V6 ima standardno sportske, ventilirane disk kočnice Brembo® (prednje 350 mm, stražnje 340 mm), 4-klipne prednje čeljusti i 2-klipne zadnje čeljusti. 2,0-litarski benzinski motor donosi ventilirane disk kočnice (prednje 345 mm, stražnje 330 mm), dok 2,2-litarski dizel ima napred ventilirane disk kočnice dimenzija 320 mm, a pozadia 315 mm.

Bezbednost

Stinger nudi Kijine najnovije napredne sistem asistencije ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), koji su deo Kijinog podbrenda DRIVE WiSE. Isti utelovljuje Kijinu filozofiju stvaranja pametnih, sigurnih vozila sa aktivnim bezbednosnim tehnologijama, koje su namenjene izbegavanju sudara ili barem ublažavanju posledica sudara.

Stinger je standardno opremljen Kijinim pomoćnim sistemom stabilnosti VSM (Vehicle Stability Management), koji garantuje stabilnost pri kočenju i skretanju, kao i u slučaju gubitka kontakta sa podlogom, a deluje zajedno sa sistemom stabilnosti ESC (Electronic Stability Control).

Ostala DRIVE WiSE pomagala su: sistem za sprečavanje sudara odnapred FCW (Forward Collision Warning) sa prepoznavanjem pešaka; radarski tempomat SCC (Smart Cruise Control) sa sistemom Stop&Go; sistem za održavanje vozila u saobraćajnoj traci LKA (Lane Keeping Assist); sistem za pomoć kod vožnje unazad (Rear Cross-Traffic Collision Warning); pogled na vozilo iz ptičje perspektive AVM (Around View Monitor) sa asistencijom kod parkiranja; sistem za sprečavanje sudara sa vozilom u mrtvom uglu BSCW (Blind Spot Collision Warning); sistem za automatsko zasenjivanje dugih svetala HBA (High Beam Assist).

Novost u Kiji, koju je prvi dobio Stinger, je sistem DAW (Driver Attention Warning), čiji je cilj sprečiti dekoncentrisanu ili pospanu vožnju. U Evropi je umor vozača jedan od glavnih uzroka do četvrtine fatalnih saobraćajnih nesreća *, dok u SAD-u tamošnji ured za bezbednost u saobraćaju NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) konzervativno ocenjuje da je svake godine čak 100.000 sudara direktna posledica umora vozača. U SAD-u to ocenjuju na 1.550 umrlih i 71.000 povređenih godišnje **. Sistem prati više parametara vozila i vozača i u slučaju prepoznavanja dekoncentrisanosti vozača, istog zvučnim signalom i grafičkim upozorenjem među brojačima upozorava da je vreme za pauzu.

Stingerova pasivna bezbednost unapređena je karoserijom napravljenom od čelika visoke tvrdoće (AHSS) i sa standardnih 7 sigurnosnih vazdušnih jastuka.

Tehnološka pomagala

Stinger odražava Kijinu fokusiranost na nuđenje najnovijih informaciono-zabavnih sistema i tehnologija, koje pomažu vozaču. Po visini podesiv Head-Up displej (HUD) vozaču prikazuje vozne informacije na vetrobranskom staklu (brzinu, navigaciju „turn by turn“, audio, tempomat i upozoravanje na mogući sudar u mrtvom uglu). U središnjoj konzoli nalazi se prostor za bežično punjenje pametnih telefona, dok je tehnologija Bluetooth kod Stingera standardna.

Duge vožnje su zaštitni znak gran turismo doživljaja, zato su tri vrhunska audio sistema garancija izvrsnog akustičnog ugođaja u svakom kilometru. Osnovni audio sistem donosi 6 zvučnika i 7-inčni heptični ekran osetljiv na dodir (vibracije kod svakog pritiska na displej), dok kupci mogu izabrati i sistem sa 9 zvučnika i eksternim pojačalom. Vrh Stingerove ponude predstavlja informaciono-zabavni sistem sa 8,0-inčnim ekranom, premium audio sistemom Harman-Kardon® sa 15 zvučnika snage 720 vati. Harman-Kardon® sistem između ostalog donosi par subwoofera, smeštenih ispod prednjih sedišta, kao i Clari-Fi™ muzičku tehnologiju obnove audio signala, izgubljenih tekom digitalne kompresije. Ova tehnologija omogućava audiofilski doživljaj bilo kog kompresovanog digitalnog izvora. Sistem nudi i sledeću generaciju tehnologije QuantumLogic™ Surround Sound, koja izdvaja signale originalnog snimka i emituje ih u izvornom, višedimenzionalnom obliku, koji je jasan, prefinjen i prepun detalja.

Dodatnu udobnost, u svim vremenskim uslovima, omogućava grejani upravljač, grejana i hlađena prednja sedišta te brisači sa kišnim senzorom. Stinger opciono nudi električno otvaranje prtljažnih vrata, što omogućava automatsko otvaranje pomoću pametnog ključa ili pomoću prekidača u kabini. Prtljažna vrata se automatski otvaraju kad je vlasnikov ključ u blizini zadnjeg kraja tri sekunde, što je dobrodošlo kada su ruke pune kesa iz šopinga.

Početak prodaje

Kia Stinger, koji se od septembra 2017. proizvodi u Južnoj Koreji, od marta startuje se prodajom i u našoj zemlji.

Napomene/izvori

*’Sleepiness at the wheel’, Association des Sociétés Françaises d’Autoroutes & Institut National du Sommeil et de la Vigilance, lipanj 2013. godine.

**National Highway Transportation Safety Administration (NHTSA) Drowsy Driving Research and Program Plan; ožujak 2016. godine.

Oznake: , , ,

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *