Legenda koja živi – Toyota Hilux

Toyota Hilux, koji je svetu prvi put predstavljen 1968. godine, a godinu dana kasnije i u Evropi, za skoro 50 godina postojanja ima dominantno mesto na globalnom tržištu pikapova. Do danas, najpopularniji svetski pikap zabeležio je 18 miliona prodatih primeraka. U Evropi, u 2015. godini prodato je oko 34.000 primeraka modela Hilux, što je 23,1 % udela u ovom segmentu, što ga čini najprodavanijim evropskim pikapom.

Prošlog meseca imali smo priliku da se pobliže upoznamo sa novim Hiluxom i uverimo se u njegove sposobnosti, kako na zahtevnom off road poligonu centra Navak, tako i na stazi. O mogućnostima Hiluxa van asfalta nema potreba suviše trošiti reči. Dovoljno je reći da smo savladali sve, pa i najteže prepreke Navak off road poligona, bez ikakvih problema. Uz jednostavno podešavanje odgovarajućeg pogona, bitno je samo voditi računa da se prati staza. Za sve ostalo se pobrinuo Hilux.

img_1168

Toyotina tajna velikog uspeha modela Hilux sastoji se u skraćenici QDR (Quality, Durability, Reliability). Čuven po kvalitetu, izdržljivosti i pouzdanosti, nezaustavljivi Hilux nastavlja da impresionira svojim avanturističkim osvajanjima Severnog pola, islandskih vulkana i Antarktika, da bi na spisak dostignuća stavio i osvojeni podijum na čuvenom Dakar reliju.

img_1283

Ponuđen u tri vrste karoserije, Single Cab (za dvoje), Extra Cab (za četvoro) i Double Cab (za pet osoba), osma generacija modela Hilux se oslanja na svoju legendarnu reputaciju i nedodirljiv QDR, redefinišući pojam „čvrstine“ predstavljanjem nove šasije, ojačavanjem strukture, unapređenjem 4×4 sposobnosti i vučnih mogućnosti.

img_1176

U isto vreme, novi Hilux odgovara na zahteve tržišta i novu vrstu kupaca koji traže pikapove i time što predstavlja novi dizajn, mnogo veći nivo komfora i opreme i unapređen nivo bezbednosti. Sve to Hilux čini modernim vozilom koje se vozi sa lakoćom.

sat_7148_resize

Na stazi centra NAVAK uverili smo se da je Hilux odličan na asfaltu isto koliko i van njega. Novi 2.4 D-4D motor sa svojih 150KS i 6-stepenim automatskim menjačem u višim paketima opreme, odlično se ponaša i u zahtevnim situacijama. Bilo da je u pitanju ubrzanje i vožnja stazom brzim tempom, bilo da su to prolasci kroz krivine ili vožnja između čunjeva, Hilux ne ostavlja utisak teškog i loše upravljivog vozila već upravo suprotno. U vožnji, novim Hiluxom se vrlo lako upravlja bez obzira na dimenzije i težinu vozila. Onima koji nisu navikli na dimenzije ovog segmenta problem može biti jedino parkiranje i manevrisanje u malom prostoru.

img_1197

Trudeći se da zadovolji zahteve korisnika, koji očekuju da njihovo vozilo ujedno bude izdržljiva „radna mašina“, ali i stilski dopadljivo i komforno 4×4 vozilo, novi Hilux je u odnosu na prethodnika konstruisan tako da kupcima ponudi poboljšanja u 6 osnovnih tačaka:

Dizajn – čvrstina i izdržljivost na nivou radne mašine kombinovana je sa dizajnom i stilom na koji mogu da budu ponosni i poslovni ljudi.
Komfor – prostraniji i udobniji enterijer spaja praktičnost i funkcionalnost jednog SUV modela, sa tihom kabinom kod koje je akustična izolacija na nivou putničkog automobila.
Bezbednost – viši nivo bezbednosti obezbeđuju čvršća struktura koja apsorbuje veću silinu udara, skup sistema Toyota Safety Sense koja sadrži PCS sa sistemom koji prepoznaje pešake, LDA i RSA sisteme, kao i sveobuhvatno poboljšan rad svih elemenata kočionog sistema, koji uključuje ABS, EBD, VSC i TSC (Trailer Sway Control).
Kvalitet, izdržljivost, pouzdanost – nova šasija u obliku merdevina je ojačana, vozaču su na raspolaganju i sistemi Active Traction Control (A-TRC), Downhill Assist Control (DAC) kao i Hill-start Assist Control (HAC) koji, svi zajedno, podižu 4×4 mogućnosti na nivo modela Land Cruiser.
Komercijalne mogućnosti – veći i izdržljiviji tovarni deo, uz povećane vučne sposobnosti do maksimalne mase od 3,5 tona.
Troškovi korišćenja – novi 2.4 D-4D motor je najekonomičniji u klasi.

img_1213

Čvršći, snažniji i sposobniji na terenu nego što je ikada bio, novi Toyota Hilux je, ujedno, sve ono što je predstavljao ranije – iako, ujedno, svim novinama označava novo doba za pikap modele; od stila, komfora, bezbednosti, kao i napredne tehnologije koja zadovoljava čak i kupce koji su navikli na luksuzne SUV modele. Ispunjavajući veliki broj potpuno različitih obaveza i zadataka, Hilux ujedno širi bazu kupaca, pa je cilj da se u Evropi proda preko 40.000 primeraka godišnje.

STIL
• Čvrstina i pouzdanost radne mašine kombinovana sa višim nivoom sofisticiranosti
• Prostraniji enterijer sa komforom na nivou SUV modela
• Veći, snažniji i praktičniji tovarni deo.

Spoljašnji dizajn – redefinisana čvrstina
Čvrstina poudane i izdržljive radne mašine nasleđena je od prethodnih generacija modela Hilux, a sada je kombinovana sa višim nivoom sofisticiranosti, koju zahtevaju novi kupci slobodnijeg duha, čime je kreiran unikatan nastup modela Hilux, koji sada predvodi najnoviju generaciju pikapova. Nigde nije toliko vidljiva ta originalna kombinacija čvrstine i rafiniranosti kao na prednjem delu vozila. Tu je kombinovana elegantna pojava sa Ken Look stilom gornjeg dela maske hladnjaka, novim dizajnom prednjih svetala, monumentalnim branicima u koje se nastavlja veliki donji deo maske hladnjaka u Under Priority stilu.

img_1193

Ispod poklopca motora, koji je dizajniran tako da podseća na školjku, što doprinosi impozantnoj pojavi Hiluxa, ističe se drugi red maske hladnjaka, koji se spaja sa gornjim delom prednjih svetala sa 12 LED sijalica, što naglašava širinu vozila. Prednja svetla se nastavljaju u bokove, dodatno naglašavajući širinu velikog vozila. Primena napredne tehnologija se ogleda i u Keen Look stilu prednjih svetala, u koja su ugrađena snažna LED svetla, dostupna u višim paketima opreme. Ispod njih dizajn prednjih branika naglašava čvrstu i izdržljivu funkcionalnost koja se očekuje od svakog modela Hilux. U trapezoidnom obliku donjeg dela maske hladnjaka ističu se velika kućišta za svetla za maglu, koja su završni detalj impozantne pojave prednjeg dela. Donje ivice branika omogućuju veći klirens i bolji napadni ugao čak i pri najekstremnijim ofroud situacijama. Mala proširenja prednjih krila oko točkova upotpunjuju impozantnu pojavu. Sa strane, očigledno je da novi dizajn spaja dinamičnost i čvrstinu, sa sitnim, ali upadljivim detaljem u vidu linije pregiba koja deli gornji i donji deo vrata, a koja uspešno stilski povezuje ispupčenja na prednjem i zadnjem krilu. Hilux nudi i izbor između točkova od 17 i 18 inča, kao i pet osnovnih boja, od kojih su tri nove: Orange Spice, Volcano Red i Hydro Blue.

img_1255

Dizajn enterijera – izdržljiv i sofisticiran, sa inovativnom tehnologijom
U Hilux se ulazi i motor se startuje kao i kod luksuznog SUV modela, bez potrebe da se ključ vadi iz džepa, zahvaljujući dodacima u vidu Smart Entry i Start sistema. Novi Hilux kombinuje izdržljivost i funkcionalnost, koja se zahteva od bilo koje druge radne mašine, sa nivoom rafiniranosti, sofisticiranosti i opreme na nivou SUV modela. Na centralnoj konzoli dominira elegantni displej osetljiv na dodir od 7 inča, uz pomoć koga se, kao i sa tabletom, na jednostavan način upravlja brojnim funkcijama. Ispred vozača je nov stil table sa instrumentima, na kojoj dominantno mesto ima TFT displej putnog kompjutera od 4,2 inča. Ponuda korisnih informacija se lako bira uz pomoć komandi na upravljaču, a visok položaj ekrana omogućuje da vozač bude informisan bez potrebe da znatno spušta pogled sa puta ispred.

sat_7051_resize

Moderan je i dizajn obruča upravljača, koji se može podešavati i po visini i po dubini, pa optimalan položaj mogu da pronađu svi vozači, bez obzira na visinu. Radom automatskog klima-uređaja se upravlja preko komandi prijatnih na dodir, a u odnosu na prethodnu generaciju osetno je poboljšan rad grejanja i hlađenja kabine. Optimizovan rad kompresora omogućuje sistemu da efikasnije generiše hladan vazduh.

Cilj dizajnera enterijera je bio da kreiraju ležerni stil, koji podseća na SUV modele, pa je s tim u vezi ručica menjača skraćena i u većoj meri podseća na one u automobilima. Kako bi se još više olakšala vožnja u svim uslovima, režim rada, odnosno izbor između 4×2 i 4×4 režima se bira uz pomoć malog okruglog prekidača. Premijum kvalitet enterijera zaokružuju metalni i hromirani ornamenti na centralnoj konzoli, vratima, tabli sa instrumentima, volanu, ručici menjača – kao i plavoj boji pozadine osvetljenih instrumenata.

Unutrašnjost – više prostora, veći komfor i obilje mesta za smeštaj sitnica
Novi Hilux odlikuje veća ponuda prostora i viši nivo komfora, kao i bogata ponuda praktičnih kaseta i mesta za sitnice, koje su važne vozilu koje ima nameru da na podjednak način zadovolji i poslovne osobe i vozače slobodnog duha. Sedalni deo vozačevog sedišta je povišen za 10 mm, a mogućnost podešavanja visine sedišta je povećana za 15 mm. Visina sedišta, kao i udaljenost od volana, podešava se električnim komandama, a uz mogućnosti podešavanja upravljača i po visini i po dubini, svaki vozač može da nađe udoban položaj.

sat_7056_resize

U kabini, putnici iznad glave imaju 8 mm više prostora, a od ramena do ivice vozila 19 mm. Prednja sedišta su dizajnirana sa ciljem da putnicima bude izuzetno udobno i na veoma dugim putovanjima. Uz to, ivice su naglašene, kako bi se pružila veća bočna podrška. Kod Extra Cab i Double Cab modela, zadnja sedišta sada nude udobnije putovanje, uz više prostora za noge putnika. Zadnji deo naslona prednjih sedišta je tanji, što je doprinelo većem prostoru za stopala putnika iza vozača, uz 10 mm više mesta za kolena. Mogućnost podele naslona zadnje klupe u odnosu 60:40 naglašava fleksibilnost kabine u verziji Double Cab. Zbog lagane konstrukcije sedišta, naslon se lakše preklapa. Uz to, kad se iz naslona zadnje klupe izvuče naslon za ruke, on je dovoljno širok da mogu da ga koriste oba putnika iza vozača.

Tri nivoa opremljenosti enterijera, Entry, Mid i High, namenjena su različitim kupcima. Entry nivo je pun elemenata od izdržljivijih i grubljih materijala, koji zadovoljava vlasnike koji Hilux koriste isključivo za posao. Mid nivo se sastoji od kvalitetnijh materijala, ali kod kojih je i dalje akcenat na izdržljivosti, što će umeti da cene vlasnici koji sa modelom Hilux zadovoljavaju i poslovne i privatne obaveze. Kod High nivoa opreme, enterijer je u crnoj koži i podseća na SUV modele.

Novi Hilux nudi najviše ostava za sitnice u klasi. Ispred suvozača su čak dve ostave; gornja je povezana sa klima-uređajem i dovoljno je velika da se u njoj hlade dve flašice od 500 ml. Između prednjih sedišta je duboka ostava za 22 CD-a, kao i AC 220V priključak. Ispred ručice menjača su ležišta za dve flašice, kao i mala ostava za naočare za sunce ili mobilni telefon.

NVH (Noise, Vibration, Harshness) – buka, vibracije, neprijatni zvuci, na nivou automobila
Osim što je putnicima obezbeđen komforniji i prostraniji enterijer, u kabinu se prenosi manje buke motora, kotrljanja točkova i huka vetra. Neprijatni zvuci su smanjeni na najniži nivo u ovoj klasi. Novi Hilux odlikuju sveobuhvatne mere za apsorbovanje zvuka, kao i kvalitetnija zvučna izolacija. Posebna pena je korišćena za oblaganje svih spojeva karoserije, kako bi se dodatno smanjilo prenošenje buke. Pored zvučne izolacije kabine, posebne mere su izvršene i na samom 2.4 D-4D motoru. Buka sagorevanja goriva smanjena je optimizacijom oblika ulaza kod EGR (Exhaust Gas Recirculation). Takođe, smanjena je buka od mehaničkih elemenata, a novi izduvni sistem je umanjio karakteristične zvuke turbo-motora. Na kraju, brojne sitne izmene, kao i posebne kopče koje su dodate na prozorima i vratima vozila, smanjuju buku vetra i kotrljanja točkova.

img_1161

Tovarni deo – veći, otporniji i praktičniji
Tovarni deo modela Hilux je veći, otporniji i praktičniji. Širina tovarnog dela je povećana sa 1.544 na 1.645 mm, što je najviše u klasi. Sam tovarni deo je čvršći i otporniji i lakše podnosi utovar i istovar teškog tereta.

NOVI DIZEL MOTOR I MENJAČ ZA NAJBOLJE U KLASI TROŠKOVE ODRŽAVANJA
• Potpuno novi 2.4 D-4D motor, koji kombinuje masivniji obrtni moment sa najnižom potrošnjom goriva u klasi
• Novi šestostepeni Super ECT automatski menjač i unapređeni šestostepeni manuelni menjač.
• Unapređen prenos snage, kako bi podneo veći obrtni moment motora

Potpuno nov 2.4 D-4D dizel motor
Bez obzira na to što je zapremina 100 cm3 manja nego kod prethodnika, glavna odlika 2.4 D-4D motora su najniža potrošnja u klasi, kao i to što je veći obrtni moment raspoloživ pri nižim i srednjim obrtajima. Novi DOHC četvorocilindraš sa 16 ventila sa turbopunjačem i interkulerom ima zapreminu od 2.293 cm3, i isporučuje 110 kW pri 3.400 o/min, uz maksimalni obrtni moment od 400 Nm pri 1.600 – 2.000 o/min. Verzije sa pogonom samo na dva točka opremljene su unapređenim šestostepenim manuelnim menjačem, dok one sa pogonom na svim točkovima nude izbor između tog menjača i novog šestostepenog automatskog Super ECT menjača.

Novi Hilux ubrzava do 100 km/h za 12,8 sekundi sa automatskim menjačem, odnosno 13,2 sekunde sa manuelnim menjačem. Verzije 2×4 dostižu maksimalnu brzinu od 175 km/h, a 4×4 varijante 170 km/h. Uz potrošnju goriva koja je niža za oko 9 % u odnosu na veći motor, novi 2.4 D-4D ponovo zadržava najnižu potrošnju goriva u ovom segmentu, koja iznosi 6,4 l/100 km, uz emisiju CO2 od samo 169 g/km. U kombinaciji sa dužim servisnim intervalima, odličnom potrošnjom goriva i manjim troškovima servisa, Hilux se odlikuje sa najnižim troškovima održavanja u klasi.

sat_7124_resize

Uz to, novi 2.4 D-4D je konstruisan tako da je lakši i ima efikasnije sagorevanje goriva. Kao rezultat smanjenja mase motora, smanjena je potrošnja energije, a samim tim je poboljšana i potrošnja goriva. Ubrizgavanje goriva, kao izduvni sistem na motoru, optimizovani su tako da omoguće što bolji maksimalni obrtni moment. Dva usisna otvora se sinhrono koriste, u zavisnosti od broja obrtaja motora; tangencijalni koji je zadužen za zakovitlan tok goriva, obezbeđujući kvalitetnije mešanje goriva i vazduha, što povećava efikasnost sagorevanja, kao i spiralni, koji je zadužen za brži i bogatiji protok.

img_1217

Motor je opremljen elektronski kontrolisanim „komonreil“ sistemom ubrizgavanja goriva koji postiže veći pritisak i precizniju kontrolu pritiska i ubrizgavanja, dok su klipovi tako oblikovani da omogućuju drugačiji oblik komore za sagorevanje. Novi turbo-punjač je 30% manji nego kod prethodnika, a za njega je konstruisana potpuno nova turbina, čiji je, takođe, zadatak da poveća efikasnost motora. Motor je opremljen vodeno hlađenom recirkulacijom izduvnih gasova (Exhaust Gas Recirculation – EGR). Nova pozicija katalizatora omogućuje čistiji rad motora, uz smanjenje njegovih dimenzija od 30% i uz smanjenje broja komponenti izduvnog sistema, kojih je sada samo tri, umesto 18 kao kod prethodnika. Eliminacija emisije čak 99 % NOx (nitrogen oksida) korišćenjem sistema SCR (Selectiv Catalytic Reduction) na bazi uree, obezbeđuje da 2.4 D-4D zadovoljava Euro 6 norme. Mehanički otpori u motoru su smanjeni primenom efikasne vakuum pumpe i lanca koga odlikuje manja frikcija, što sve zajedno daje doprinos efikasnijem sagorevanju.

Unapređeni šestostepeni manuelni menjač
Prenosni odnosi šestostepenog manuelnog menjača su tako podešeni da je prvi stepen 10 % kraći nego kod prethodnika, dok je šesti stepen za 23 % duži nego što je kod nekadašnjeg „petobrzinca“ bio peti stepen. Ove izmene su izvršene kako bi maksimalni obrtni moment bio dostupan pri nižim obrtajima, ali i kako bi se smanjila potrošnja goriva pri većim brzinama. Male izmene su izvršene i sa ciljem da kretanje ručice menjača bude glatko. Kako bi se sprečilo nekontrolisano kretanje vozila iz mesta ako se motor startuje dok je menjač „u brzini“, dodata je funkcija „starta uz kvačilo“, što znači da kvačilo mora biti pritisnuto, u suprotnom motor se neće startovati.

Unapređeni šestostepeni „super-inteligentni“ elektronski kontrolisani automatski menjač
Hilux predstavlja šestostepeni „superinteligentni elektronski kontrolisan menjač“ (6 Super ECT – Super intelligent Electronically Controlled Transmission), kome je takođe zadatak da unapredi potrošnju goriva i vozne osobine. U njegovom radu se ističe takozvana „kontrola efikasnog korišćenja stepena prenosa pri većim brzinama“ (High-speed Gear Effective Utilisation Control), koja efikasnije određuje koji stepen prenosa će biti korišćen kada se vozi brže. Recimo, kalkulišući sa podacima o brzini kretanja i vodeći računa o tome koliko je pritisnuta pedala gasa, sistem sam određuje da li je bolje da menjač ostane u petom stepenu prenosa, umesto u šestom, kako bi se ostvario optimalan balans između željene brzine kretanja i efikasnije potrošnje goriva.

sat_7082_resize
Deceleration Downshift Control optimizuje biranje nižeg stepena prenosa kada se koči, kako bi se i tako smanjila potrošnja goriva. Kad god se koristi kočenje motorom, prekida se dotok goriva, osim ako broj obrtaja ne padne na izuzetno nizak nivo, kada se gorivo dodaje ne bi li se tako sprečilo gašenje motora. Menjač pomaže da se na maksimalan način iskoristi kočenje motorom birajući niži stepen prenosa, doprinoseći da broj obrtaja motora ne padne ispod određenog nivoa i time produžava vreme u kome nema dotoka goriva u motor.

Artificial Intelligence (AI)-SHIFT Control ima dve funkcije, Accelerator Immediate Close i Immediate open Control. Prva olakšava vraćanje onog stepena prenosa koji je do tada bio korišćen, u situacijama kada je menjač, zbog naglog puštanja gasa, samostalno izabrao niži stepen. To brže biranje nižeg stepena prenosa je rezultat druge funkcije, koja se aktivira čim se prepozna da je pedala gasa naglo otpuštena.

Stop&Start sistem
Novi Hilux predstavlja jedan od najnaprednijih start-stop sistema na tržištu, koji je osmišljen tako da smanji potrošnju goriva, ali i da omogući komfor putnicima i u najekstremnijim klimatskim uslovima. Snažniji i izdržljiviji starter, omogućuje restartovanje motora za samo 0.2 sekunde. Pri restartu, broj obrtaja je smanjen, a Hill-start Assist Control aktiviran, kako bi kretanje iz meta bilo lakše. Takozvani Cold Storage System obezbeđuje osvežavanje kabine hladnim vazduhom čak 60 sekundi po gašenju motora, što je tri puta duže nego kod konvencionalnih sistema. Za to vreme, Battery Back-up Control obezbeđuje da svi elektronski uređaji – kao što su audio-sistem ili navigacija budu potpuno operativni kao da motor nije isključen. Vozač može da izabere takozvani „Long“ režim rada start-stop sistema, koji produžava prazan hod, odnosno period u kome je motor ugašen dok vozilo stoji, što je izuzetno korisno u saobraćajnim gužvama.

dsc_1472_resize

Unapređen prenos snage za masivniji obrtni moment
Hilux je konstruisan sa namerom da lako podnese i prenese masivniji obrtni moment, a u tome posebno mesto ima novi diferencijal. Lako podnosi i masivan obrtni moment, ali i veću maksimalnu brzinu vozila, sa, takođe, brojnim rešenjima primenjenim sa ciljem smanjenja buke i vibracija.

Nova komanda za izbor režima rada
Novi Hilux je opremljen Drive Mode prekidačem, uz čiju pomoć se bira ECO ili POWER režim. Prvi smanjuje potrošnju goriva tako što svodi ubrzanje, hlađenje ili grejanje na optimalan nivo, dok drugi vozaču u svakom trenutku pruža najbolji mogući odgovor na pritiskanje gasa.

sat_7062_resize

VOZNA DINAMIKA I OFROUD MOGUĆNOSTI
• Nova šasija nudi 20 % veću torzionu čvrstinu
• Promene na oslanjanju omogućuju 20 % veći hod točkova
• Nov kočioni sistem za viši nivo ofroud mogućnosti

Čvršće i izdržljivije šasija i karoserija
Novi Hilux je konstruisan na potpuno novoj šasiji oblika merdevina, koja nudi 20 % veću torzionu čvrstinu. Konstruisana je sa ciljem da unapredi upravljivost, komforniju i tišu vožnju, kao i da poveća pasivnu bezbednost, uz izvanrednu izdržljivost čak i u najekstremnijim uslovima vožnje. Debljina ivica rama je povećana za 30 mm, što uz bolju konstrukciju povećava otpornost na deformaciju karoserije. Čvrstina nove šasije obezbeđuje izuzetnu upravljivost na teškim terenima.

sat_7332_resize

Promenjen oblik i debljina komponenata oslanjanja obezbeđuju sporiji proces zamora materijala, ali i povećavaju vučne sposobnosti do 3,5 tona za Single Cab i Extra Cab modele sa 4×4 pogonom, odnosno 3,2 tone za Double Cab verziju. Optimizacija šasije, koja je otpornija na uvijanja i savijanja, osim obezbeđivanja boljih voznih karakteristika, povećava nivo komfora i smanjuje vibracije i slabije prenosi zvuk motora do kabine. Takođe, deformacija šasije pri sudarima je smanjena, što obezbeđuje najbolji nivo bezbednosti za putnike u ovoj klasi. Osim toga, ispod motora je zaštita sa donje strane, koja je tri puta otpornija na deformacije, što štiti glavne elemente da se ne oštete. Sa druge strane, sve komponente su tako raspoređene, da je motor moguće servisirati bez potrebe da se zaštita donjeg dela skida, što smanjuje cenu servisiranja i ukupne troškove održavanja. Osim čvršće šasije, novi Hilux sada ima 388 zavarena spoja, što je 120 više nego kod prethodnika. I to za rezultat ima veću rigidnost vozila, preciznije upravljanje i bolje reaguje na komande volanom.

Na kraju, novi Hilux je izuzetno otporan na koroziju, što omogućuje dugovečnost šasije i karoserije čak i kada se vozilo koristi u najoštrijim klimatskim uslovima. Ukratko, Hilux nudi 20 godina otpornosti na koroziju, za šta je, između ostalog, zaslužan galvanizovan čelik sa anti-korozivnom zaštitom, koja je obilato korišćenja duž donjeg dela vozila. Posebna pažnja je posvećena zaštiti i najsitnijih otvora od ulaska vode i prljavštine.

Pitch&Bounce Control
Novi Hilux je opremljen i sistemom Pitch&Bounce control. Sistem prilagođava obrti moment u skladu sa uslovima na putu, smanjujući tendencije naglog naginjanja i poskakivanja vozila, što unapređuje upravljivost i komfor. Ovaj sistem koristi senzor koji prepoznaje brzinu okretanja pogonskih točkova kao i da li se prednji deo vozila izdiže ili spušta u skladu sa uslovima na putu. Podizanje „nosa“ vozila izaziva nagli pokret glavom unazad kod putnika, pa sistem momentalno smanjuje obrtni moment, kako bi taj pokret glavom bio manji. Kako vozilo prednjim delom „potanja“, tako se glave putnika pomeraju napred, pa sistem malo dodaje obrtni moment ne bi li kompenzovao taj pokret. Iako je prilagođavanje obrtnog momenta vozačima na prvi pogled neprimetno, ono i te kako ima uticaja na ponašanje vozila.

Revidirano oslanjanje, unapređen servo-uređaj i novi pneumatici za terenske uslove
Novi Hilux ima čvršće i izdržljivije lisnate gibnjeve – svi elementi zadnjeg oslanjanja su detaljno izmenjeni kako bi kombinovali izuzetne sposobnosti pravog terenca i izdržljive radne mašine, sa komforom i upravljivošću modernog SUV modela. Dužina lisnatih gibnjeva je produžena za 100 mm na 1,400 mm, što smanjuje prenošenje vibracija sa puta. Iz tog razloga, celo zadnje oslanjanje je, u odnosu na prethodnu generacju, pomereno napred 100 mm, a spušteno za 25 mm, što je poboljšalo upravljivost. Ujedno, vozilo je sada stabilnije u krivinama kada je natovareno. Najznačajnija izmena zadnjeg oslanjanja omogućila je veći hod točkova za 20 %, obezbeđujući viši nivo ofroud sposobnosti preko oštrih stenovitih terena.

sat_7393_resize

Upravljački sistem je takođe redizajniran sa ciljem smanjenja prenošenja vibracija sa puta, a sa istim ciljem je fino podešena servo-asistencija. Sada se volan lakše okreće pri manjim brzinama, olakšavajući manevrisanje u oštrim zaokretima, dok je mnogo teži pri većim brzinama. Novi terenski pneumatici za točkove od 17 inča, konstruisani su tako da upotpunjuju mogućnosti oslanjanja i upravljačkog sistema. Sa druge strane, pneumatici za Hiluxove točkove od 18 inča su dizajnirani tako da minimiziraju buku i obezbede komfor na putu.

Lakši izbor vrste pogona
Uz izuzetne terenske sposobnosti, novi Hilux predstavlja mogućnost da se lakim komandama bira 4×2, 4×4 sistem i 4×4 sistema sa reduktorom. Osim toga, pritiskom na jedno dugme uključuje se blokada zadnjeg diferencijala. Na centralnoj komandi se nalazi okrugli prekidač uz čiju pomoć se bira H2, H4 i L4 režim rada, odnosno da li će se obrtni moment prenositi samo na zadnje točkove, na obe osovine ili će se uključiti 4×4 sa reduktorom. Izbor između pogona na svim točkovima na pogon samo na zadnje točkove, i obratno iz 4×2 u 4×4 moguće je izvesti bez potrebe da se vozilo zaustavlja – do brzine od 50 km/h.

sat_7079_resize

Diferencijal koji aktivira 4×4 sistem sada ima senzor koji meri temperaturu ulja, čime se smanjuje rizik od pregrevanja kada je aktiviran integralni pogon. Ako se temperatura ulja poveća na rizičan nivo, sistem upozorava vozača da izabere 4×2 režim. Ako taj režim rada nije izabran u sledećih 30 sekundi, sistem automatski smanjuje brzinu vozila ispod 120 km/h.

Novi kočioni sistem za bolje terenske sposobnosti
Sa ciljem da se upotpune sposobnosti 4×2 i 4×4 pogona, novi „Hilux“ predstavlja potpuno nov kočioni sistem, koji podiže terenske sposobnosti ovog pikapa na nivo u kome vlada Land Cruiser. Active Traction Control (A-TRC) sistem kontroliše pritisak kočione tečnosti i rada motora, kako bi adekvatno distribuirao obrtni moment na sve točkove. Kada prepozna gubitak trakcije na nekim točkovima, sistem automatski koči one točkove koji gube dobro prianjanje sa podlogom, simultano prenoseći veći obrtni moment na one točkove koji tada imaju dobro prianjanje. To poboljšava sposobnosti modela Hilux na klizavim i stenovitim terenima.

Downhill Assist Control (DAC), bez obzira da li se vozi napred ili unazad, pomaže vozaču da kontroliše minimalnu brzinu kada se kreće niz strminu ili silazi niz neravan teren. U situacijama kada kočenje motorom nije dovoljno da se smanji brzina kretanja, sistem automatski kontroliše pritisak u kočnicama, održavajući konstantnu i nisku brzinu spuštanja niz strminu – bez potrebe da vozač dira pedale kočnice ili gasa. DAC sistem može da se aktivira pri brzinama manjim od 25 km/h. Kada je reč o održavanju minimalne brzine unapred, sistem kontroliše brzinu kretanja na nivou od 5–7 km/h, a unazad između 3–5 km/h. Ovaj sistem omogućuje vozaču da se spusti niz strmu deonicu na lagan i stabilan način, bez rizika da će točkovi blokirati, zahtevajući od njega samo da se koncentriše na upravljanje.

img_1246

Hill-start Assist Control (HAC) sprečava da, kada vozač pri kretanju uzbrdo otpusti pedalu kočnice, vozilo nekontrolisano krene unazad. Sistem privremeno, maksimalno do dve sekunde, drži kočnice aktiviranim kako bi sprečio da vozilo krene unazad, omogućujući vozaču da mirno i bez stresa izabere prvi stepen prenosa i da gas. Kombinacija 2.4 D-4D motora sa odličnom isporukom obrtnog momenta i izuzetne šasije, povećali su i vučne sposobnosti na 3.5 tona. Kako bi se i u situacijama takve opterećenosti obezbedila izuzetna pouzdanost po kojoj je Hilux poznat, izvršeno je nekoliko izmena kako bi se obezbedilo bolje hlađenje motora i menjača. Hilux sada predstavlja nov dizajn hladnjaka, koji je sada 10,4% efikasniji nego pre. Interkuleru je promenjeno mesto koje obezbeđuje bolju efikasnost, a i automatska transmisija je dobila hlađenje ulja u menjaču, koja je povećala hlađenje za 18,6 %.

BEZBEDNOST
• Poboljšana bezbednost i zaštita putnika zahvaljujući čvršćoj šasiji
• Toyota Safety Sense sa PCS sa detekcijom pešaka, LDA i RSA sistemima
• Sveobuhvatna pažnja kočionom sistemu, uključujući i Trailer Sway Control

Čvršća šasija sa većom mogućnošću apsorpcije
Hilux je konstruisan na novoj, snažnijoj šasiji u obliku merdevina, koju odlikuje veća otpornost na deformacije, dok je mogućnost apsorpcije povećana za 15% u odnosu na prethodnika, što povećava zaštitu putnika.
Nije samo bezbednost putnika poboljšana, već i pešaka, jer su posebno dizajnirane apsorpcione strukture poklopca motora i branika sa ciljem smanjenja povreda ako se na pešaka naleti,

Toyota Safety Sense
Kombinujući rad kamere i radara, sa ciljem povećanja nivoa detekcije, Hilux je opremljen skupom sistema Toyota Safety Sense, koji sadrži Pre-Collision System (PCS) sa funkcijom Pedestrian Detection, kao i sistemima Lane Departure Alert (LDA) i Road Sign Assist (RSA). Pre-Collision System, pri brzinama između 10–170 km/h, detektuje vozila ispred Hiluxa i smanjuje rizik da se na njih naleti. U slučaju da postoji rizik od sudara, vozač se upozorava na to zvučnim i svetlosnim signalom. Sistem tada sprema kočnice da reaguju maksimalnom silom čim vozač pritisne pedalu. Ako vozač ne reaguje na upozorenja, sistem samostalno koči, smanjujući brzinu za oko 40 km/h.
Sistem je u stanju da prepozna i opasnost od naletanja na pešaka, kada je takođe sposoban da automatski koči pri brzinama od 10–80 km/h i da smanji brzinu za 30 km/h. Lane Departure Alert sistem prati linije kolovoznih traka i sprečava nezgode i čeone sudare koji nastaju nesvesnim napuštanjem kolovozne trake. Ako vozač nije uključio migavac, a vozilo je krenulo da napušta svoju kolovoznu traku, sistem upozorava vozača na to vizuelnim i zvučnim signalima, pomažući sa blagim pokretom volana da se vozilo vrati na sredinu kolovozne trake. Road Sign Assit identifikuje saobraćajne znake, kao što su oni koji obaveštavaju o maksimalno dozvoljenoj brzini i zabranjenom preticanju, pa o njima obaveštava vozača na displeju putnog kompjutera.

Sveobuhvatna pažnja kočionom sistemu
Kada je konstruisan novi Hilux, velika pažnja je posvećena velikom broju sistema koji svi zajedno čine unapređeni kočioni sistem, znatno napredniji nego kod prethodnika, sa željom da spreče saobraćajne nezgode, poveća stabilnost vozila i čak pomogne vozaču da vuče prikolicu u teškim vremenskim uslovima.

Anti-lock Brake System (ABS) sprećava blokiranje točkova pri snažnim kočenjima.
Brake Assist (BA) obezbeđuje maksimalnu silu kočenja pri naglom stiskanju pedale kočnice, dopunjavajući potez vozača koji možda nije stigao da stisne kočnicu dovoljnom silom.
Emergency Brake Signal automatski aktivira sva četiri migavca tokom snažnog kočenja, upozoravajući vozila iza o mogućnosti sudara.
Electronic Brakeforce Distribition (EBD) automatski distribuira silu kočenja između prednjih i zadnjih točkova u zavisnosti od uslova na putu. To ne samo da optimizuje kočenje, već smanjuje potrebu da se kočnica stisne jako.
Vehicle Stability Control se aktivira kada senzori prepoznaju podupravljanje i preupravljanje u krivini. Sistem automatski reguliše snagu motora i kočenje onog točka koji u tom trenutku može da obezbedi stabilizovanje vozila.
Trailer Sway Control pomaže tokom vuče teške prikolice, posebno ako se ona zanjiše od vetra ili loših uslova na putu. Ako prepozna opasnost od prevelikog ljuljanja prikolice, sistem je tada su stanju da smanji distribuciju obrtnog momenta, kao i da aktivira kočnice.

Već objašnjeni u ranijem delu priče o modelu Hilux, stabilnoj vožnji veliki doprinos daju i sistemi A-TRC, DAC i HAC, koji povećavaju bezbednost sa jednostavnom i intuitivnom asistencijom vozaču, čak i u najtežim uslovima vožnje.

SRS vazdušni jastuci
Novi Hilux Double Cab je opremljen sa ukupno sedam vazdušnih jastuka: ispred i sa strane vozača i suvozača, jastukom koji sprečava povrede kolena vozača, i vazdušnom zavesom koja prekriva prednja i zadnja sedišta.
I prednja i zadnja sedišta su opremljena bezbednosnim pojasevima u tri tačke. Vozač je upozoren ako bilo ko, i napred i nazad, nije vezao pojas, a zadnja klupa je opremljena ISOFIX kopčama.

img_1353

INTERVJU: HIROKI NAKAJIMA, GLAVNI INŽENJER
Kako je započeo proces razvoja nove generacije modela Hilux?
Moj moto je „verujem kada vidim“, tako da sam pre početka razvoja odlučio da posetim što više zemalja u kojima se Hilux prodaje. Od 172 zemlje širom sveta, posetio sam preko 110, kako bi čuo iz „prve ruke“ iskustva korisnika i vlasnika Hiluxa, ali i da bi se lično upoznao sa uslovima u kojima se ovaj model vozi.

Šta ste naučili tokom tih putovanja?
Razgovori sa korisnicima su otkrili mnoge zanimljive detalje, među kojima je najzanimljiviji bio da je Hilux izgubio deo svoje „čvrstine“. Kao glavni inženjer, znao sam da to nema nikakve veze sa njegovim voznim mogućnostima. Tada sam shvatio da, dok mi vezujemo pojam čvrstine za tehničku izdržljivost, korisnicima izraz čvrstina prevazilazi samu izdržljivost i da su oni došli do nivoa gde od Hiluxa očekuju visok nivo komfora i bezbednosti kako bi se unapredile mogućnosti svakodnevnog korišćenja.

Šta je bio cilj pri konstrukciji novog Hiluxa?
Okupljen sa ciljem potpune evolucije svakog elementa Hiluxa, tim koji je učestvovao u razvoju nove generacije se zagrejao za ideju da kreiramo pikap koji će prevazići sve ono što se od ovakvog modela očekuje, posebno kada je reč o čvrstini, koja je godinama bila osnova svakog Hiluxa.
Takav pristup vodio nas je do razvojnog koncepta „Čvršći nego što možemo da zamislimo“. Cilj je bio da nova generacija prevaziđe kvalitet, izdržljivost i pouzdanost, ali i elemente bezbednosti, kao i troškove korišćenja.

Sa kakvim ste se izazovima suočili tokom razvojnog procesa?
Tržište se stalno razvija, videli smo da su kupci sve više počeli da cene komfor, lakoću vožnje, ali i dizajn. U isto vreme, zakonska regulativa od nas zahteva sve manju emisiju štetnih gasova, dok cena goriva kreira zahtev da motori manje troše – ali da to ne bude na uštrb performansi.

U međuvremenu, naši klijenti nisu više samo flotni kupci, već i oni koji su u potrazi za „rekreativnim“ vozilom, a počeli smo da privlačimo i sve veći broj porodičnih osoba koje zahtevaju kabinu na nivou SUV modela, kako bi Hilux koristili u svakodnevnom transportu.

Svi ovi zahtevi i različita očekivanja su predstavljali veliki izazov. Za mene je Hilux oduvek bio komercijalno vozilo koje ne izaziva emociju. Zato sam zahtevao da nova generacija mora da bude i emotivnija, da izazove strast.
Od momenta kada smo shvatili da novi Hilux mora da inkorporira svu novu realnost tržišta, bili smo spremni da kreiramo model koji će zadovoljiti dosadašnje korisnike, ali i novu vrstu kupaca širom sveta. Taj zaokret u pristupu nam je bio veoma važan – čim smo na novi Hilux prestali da gledamo kao na običan pikap, već ga doživljavali kao vozilo za svakodnevnu vožnju, shvatili smo koji su to elementi koji kod nove generacije moraju da budu unapređeni.
Na primer, buka mora biti manja, ubrzanje nežnije, enterijer luksuzniji. Na kraju, raskrstili smo sa konvencionalnim razmišljanjem i kreirali nove standarde za pikap.

Kako bi ukratko objasnili sve ono što predstavlja novi Hilux?
Novi Hilux je dizajniran tako da prevaziđe sva očekivanja, prihvatajući novo doba, a ne zanemarujući dosadašnje shvatanje pikapa. Dok je novi Hilux napredan u svakom smislu, uključujući i čvrstinu koja je unapređena tako da sada sadrži emotivne vrednosti, objašnjavanje svih ovih elemenata ne uspeva da dočara šta je suština nove generacije – kada sednete za volan i vozite novi Hilux otkrićete novi smisao rafiniran čvrstine i strastvenost koja je oblikovala novo doba za pikap modele.

 

Tekst: Toyota Srbija, Željko Jelisavac
Fotografije: Toyota Srbija, Željko Jelisavac

email

Komentar

Powered by WordPress | Designed by: WordPress Hosting | Thanks to Best WordPress Themes, Find Free WordPress Themes and WordPress Themes