Menu
0 Comments

Garaža test – Mazda CX-30 Skyactive G-122 Plus

 

Dežurni kritičari reći će da su u Mazdi predugo čekali sa SUV modelom na platformi modela 3, odnosno C segmenta. Pored veoma uspešnih modela CX-3 i CX-5 odavno se očekivao i CX-4. Mazda je ipak sačekala sa izlaskom ovog modela, koji je poneo i drugačiju oznaku, iz čisto administrativnih razloga jer model sa tom oznakom već postoji na kineskom tržištu.

Izlaskom nove Mazde 3, koju smo testirali prošlog leta, tržište je dobilo najlepšeg predstavnika u C segmentu. Kako je CX-30 po mnogo čemu blizak sa “trojkom” sasvim je očekivano i da nas zadivi svojom pojavom. Mazdina “soul of motion” filozofija dizajna i na ovom modelu je usklađena te je pred nama jedan veoma atraktivan automobil.

Sigurni smo da će mnogi prvo primetiti široke, crne, zaštitne plastike oko rubova točkova. I često se čuju kritike na račun istih. No, uživo ostavljaju sasvim drugačiji utisak. Nisu toliko upadljive kao na fotografijama, a automobil izgleda snažnije i robusnije, upravo ono što se i traži u ovom segmentu. Sa druge strane ističu se elegantne obline koje u fenomenalnoj Crystal crvenoj boji dodatno dolaze od izražaja. U ponudi je još 8 boja karoserije, a nama se takođe dopada Crystal plava.

Pomalo neočekivano, uvidom u specifikacije, jasno se vidi da je ovaj model za 55mm kraći od Mazde 3, što je uticalo i na 30mm kraće međuosovinsko rastojanje koje iznosi 2655mm. No to je sve samo na papiru. U praksi, bolja iskorišćenost prostora dala je i više prostora u samom automobilu. Pritom CX-30 ima i osetno veći prtljažnik zapremine 430 litara. Jedina objektivna zamerka je nešto manja visina automobila što će najviše zasmetati višljim osobama, prilikom ulaska, kao i prilikom otvaranja vrata prtljažnika koja se ne podignu dovoljno visoko. U odnosu na konkurenciju, reklo bi se, zlatna sredina. Nije među najvećima, ali nudi sasvim dovoljno prostora. Ko želi više tu je veći, ali i stariji model, CX-5.

dužina/širina/visina (mm)
4395/1795/1540

Enterijer je gotovo preslikan iz Mazde 3, što je i za očekivati. Donosi prefinjenost i eleganciju svojim minimalističkim dizajnom, a kupci koji se odluče da doplate Luxury paket dobijaju dodatno i skupocen izgled. Da Mazda traži ulaznicu u premium klasu nije teško pretpostaviti. Svakako, kvalitetni materijali, ali i vrhunska završna obrada, uz ovako elegantan dizajn, u velikoj meri će doprineti tome. Iz našeg ugla možda je i previše sjajnih površina koje treba održavati čistim da bi enterijer uvek izgledao dostojanstveno, a to se ponekad čini nemogućim jer se svaka trunka prašine primećuje.

Ni na polju digitalne tehnologije Mazda ne zaostaje, samo drugačije prikazuje sve što nudi. CX-30 nema velike ekrane u boji, sa bezbroj opcija koje vode i oči i um daleko od vožnje. Digitalna instrument tabla prisutna je na ovom modelu, ali kao i multimedijalni uređaj, vrlo jednostavna i monohromatska. Naravno, pojedine oznake su obojene, ali su tako i znatno uočljivije. Mazda jednostavno želi da vozač bude posvećen vožnji i u tome uspeva.

Napominjemo i da prisustvo digitalne tehnologije ne zavisi od paketa opreme jer već i osnovni paket sadrži, pored digitalne instrument table i  centralni displej veličine 8,8”, koji prikazuje opcije multimedijalnog uređaja. Ističemo da, pored osnovnih funkcija, sadrži i navigacioni uređaj.

Vožnja Mazde nije obična vožnja, doživljava se drugačije. Tako je i sa CX-30. Odlična vozačka pozicija preduslov je za uživanje u vožnji, a to je Mazdin specijalitet. Pronaći idealnu poziciju za upravljačem nije nikakav problem, a čak i krupnije osobe bez problema će se smestiti u sedište iako su bočni oslonci nešto širi što može da zasmeta.

Kratak pritisak na taster desno od upravljača pokreće, sada već starog nam znanca, Skyactive-G motor sa 122KS. Uz zvuk tihog i mirnog agregata stiže i pomisao, kako će se ovaj osnovni motor izboriti sa 1.4 tone teškim automobilom. Možda je bolji izbor snažnija verzija od 150KS ili pak još snažniji Skyactive-X i 180KS? Svakako, više snage nije naodmet, ali nas u ovoj verziji CX-30 nije nimalo razočarao. Treba imati u vidu da je ovo ipak dvolitarski motor, te pruža i respektabilnih 213Nm obrtnog momenta. Testirani primerak stigao je u kombinaciji sa šestostepenim manuelnim menjačem, a moguće ga je dobiti i sa automatskim menjačem. Izdignuta ručica menjača savršeno je pozicionirana, a promene stepena prenosa su glatke.

Specifikacije kažu da mu je za sprint do 100km/h potrebno 10.6 sekundi, uz maksimalnu brzinu od 186km/h. Dakle, pruža sasvim pristojne performanse koje mogu zadovoljiti čak i nešto zahtevnije vozače. Tu su i dva prava auspuha, koja uz prijatno rezak zvuk doprinose i atraktivnijem izgledu. Bitno je napomenuti da su svi Skyactiv benzinski motori opremljeni M Hybrid sistemom, snage 5.8KW. Radi se o inovativnoj hibridnoj tehnologiji koja koristi mali generator da u bateriju od 24V prikuplja energiju prilikom kočenja, a zatim je koristi da pomogne motoru. Više nema sumnje da su Skyactive motori izuzetno efikasni i da pružaju više nego što se očekuje. Kada je potrošnja u pitanju ne treba očekivati čuda jer i pored mnogih karakteristika sličnih dizelu, ovo nije dizel. Prosečna potrošnja zabeležena na testu iznosila je 9 litara, što svakako nije puno imajući u vidu da je ispod haube dvolitarski benzinac.

Iako je povišen od tla za 175mm vozne karakteristike su iznenađujuće dobre, očekivano ljuljanje se ne javlja ni pri oštrijoj vožnji. Za ovo je u određenoj meri zaslužan i G-Vectoring Control Plus sistem. On doprinosi boljem prianjanju na put i preciznijem upravljanju tako što na ulasku i izlasku iz krivine pomera težište vozila, usled čega se vozilo kreće ravnomernije i brže reaguje na komande. Upravljanje je veoma precizno, a i servo asistencija je bolje podešena nego kod Mazde 3.

Već letimičan pogled na spisak opreme jasno kazuje da Mazda CX-30 stiže odlično opremljena i u standardnom paketu. Bezbednost je svakako najbitnija te su prisutni svi najbitniji ali i napredni sistemi poput:

Adaptivni tempomat (MRCC)
Kontrola dugih svetala (HBC)
Upozorenje na umor vozača (DAA)
Nadzor mrtvog ugla (BSM)
Pomoćni sistem za zadržavanje u saobraćajnoj traci (LKA)
Podrška za pametno kočenje u gradu (SCBS)
Senzor za parkiranje – pozadi
Prepoznavanje saobraćajnih znakova (TSR)

Pored standardnog paketa moguće je odabrati i Plus paket, a dodatno tu su i Safety/Luxury/Style/Sound paketi. Testirani primerak u potpunosti je opremljen sa svim ovim paketima i teško mu je naći zamerku jer zaista poseduje mnoštvo opreme. Mada je za većinu kupaca sasvim dovoljno da na Plus paket dodaju još jedan ili dva opcionalna kako bi njihov CX.30 imao sve što žele.

Po trenutno važećem cenovniku Mazda CX-30 sa ovim motorom i menjačem, ali u standardnom paketu košta 22.190€, dok u paketu Plus, bez dodatnih opcija, košta 23.890€. Za one koji znaju da cene Mazdinu “soul of motion” odnosno, na japanskom, “Kodo” filozofiju, ova cena svakako nije visoka. CX-30 nudi zaista mnogo, ali na Mazdin način i to je ono što ga izdvaja od konkurenata. Da je u pitanju odličan izbor pokazuju i prvi prodajni rezultati, a jedan veoma sličan primerak našao je put i do člana našeg foruma.

 

Tekst: Željko Jelisavac
Fotografije: Petar Jelisavac

Oznake: , , ,

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *