Menu
0 Comments

Nova toplotna pumpa za duži domet električnih Kija

 

Kompanije sestre Kia Motors Corporation i Hyundai Motor Company predstavile su nove detalje u vezi sa njihovim inovativnim sistemom toplotne pumpe koju će koristiti kod svojih električnih vozila (EV) sa ciljem povećanja dometa pri niskim temperaturama.

Vozači EV-ova mogu grejati kabinu bez osetnog uticaja na domet vozila
Kijina toplotna pumpa se može pohvaliti inovacijom koja korišćenjem generisane toplote greje kabinu i tako maksimizuje razdaljinu koju električna vozila prelaze sa jednim punjenjem. To vozačima EV-ova omogućava grejanje kabine u hladnim danima bez osetnog uticaja na skraćenje dometa, koje je karakteristično za ostala električna vozila.

Tehnologija toplotne pumpe korišćena i kod Soula EV prve generacije iz 2014. godine
Tehnologija je prvi put predstavljena 2014. kod Kia Soula EV prve generacije. Toplotna pumpa koja sadrži kompresor, isparivač i kondenzator koristi generisanu toplotu koju emituju električne komponente vozila, zatim reciklira tu energiju za efikasnije grejanje kabine. Ta tehnologija e-Soulu omogućava da na taj način sačuva 180 km dometa pri niskim temperaturama.

Sistem toplotne pumpe, koji spada u sami vrh automobilske industrije, razvijen je za nova električna vozila Kia i Hyundai. Novi sistem koristi generisanu toplotu različitih električnih komponenti za postizanje maksimalnog dometa EV-ova u zimskim prilikama. Ove inovacije omogućavaju električnim Kijama – južnokorejski div trenutno u Evropi nudi potpuno električne modele e-Soul i e-Niro – da vozačima nude stabilan domet i pri niskim temperaturama kada obična električna vozila ostalih proizvođača doživljavaju osetan pad dometa bez dodatnog punjenja.

Kako deluje: kabina električnog vozila se zagreva bez gubitka energije
Tehnologija Kijine toplotne pumpe je debitovala pre šest godina kod prve generacije Soula EV. Od tada je ova tehnologija usavršena za nove električne modele. Preradom dodatne generisane toplote zadržava više energije, ne samo iz različitih električnih modula (npr. pogonski motor, punjač, inverteri), nego i iz baterijskog sklopa i sporog punjenja.

Sistem koristi toplotu, koju ove komponente emituju za isparavanje sredstva za hlađenje i prebacivanje iz tekućeg agregatnog stanja u gas. Gas pod visokim pritiskom se pomoću kompresora i kondenzatora ponovo vraća u tekućinu. Ovaj proces stvara dodatnu toplotnu energiju, koju dobija toplotna pumpa i koristi se za grejanje kabine.

Ova sačuvana energija poboljšava efikasnost sistema ventilacije, a nakon toga je prerađuje za što efikasnije grejanje kabine i manju potrošnju baterije. Manjim opterećenjem baterije toplotna pumpa smanjuje potrošnju energije ventilacionog sistema i time povećava domet električnog vozila.

Kia će i dalje razvijati tehnologiju toplotne pumpe sa ciljem postizanja još većih unapređenja po pitanju čuvanja energije i efikasnosti. Sistem je bio od prvog predstavljanja 2014. godine postepeno usavršavan pomoću testiranja u ekstremnim zimskim uslovima na severu Švedske, gdje temperature zimi dostižu -35°C. U takvim ekstremnim uslovima istraživači su izumeli dodatne načine prerade otpadne toplote kako bi povećali efikasnost sistema toplotne pumpe. Testiranje tehnologije u takvim uslovima garantuje da će toplotna pumpa dobro raditi i u najhladnijim okruženjima.

Grejanje baterijskog sklopa povećava domet električnih vozila
Toplotna pumpa je jedna od brojnih inovacija, koje su izumeli kod sadašnje generacije električnih Kia, sa mehanizmom grejanja, koji se koristi i kod glavnih unapređenja baterijskih sklopova. Vodeno hlađenje baterijskog sklopa Kijinih EV-ova za razliku od uobičajenog vazdušnog hlađenja donosi dodatno povećanje dometa bez povećanja dimenzija. To znači da baterijske ćelije mogu pohraniti više energije, vodeno hlađenje zauzima manje prostora u odnosu na vazdušno hlađenje, što povećava gustoću baterije do 35 posto.

Ta inovacija znači da Kijina najnovija električna vozila mogu ponuditi dvaput veći domet i kapacitet baterije u odnosu na EV-ove prve generacije – i da sa jednim punjenjem mogu prelaziti puno duže relacije. Tako je Soul EV prve generacije sa litijum-jonskim polimernom baterijom kapaciteta 30kWh nudio domet od oko 180 km sa jednim punjenjem, dok Soul EV druge generacije sa baterijom kapaciteta 64kWh sa jednim punjenjem uz skoro jednak volumen može preći do 386 kilometara.

Studija koju je sprovelo južnokorejsko ministarstvo za zaštitu životne sredine pokazala je da e-Nirova toplotna pumpa osetno smanjuje potrošnju energije pri niskim temperaturama. Pri – 7°C sa upaljenim ventilacionim sistemom ostalo je 90 posto dometa u odnosu na vožnju pri 26°C, što podiže lestvicu za sva električna vozila. Primera radi, spomenimo da domet kod većine EV-ova drugih proizvođača u jednakim uslovima pada od 18 do 43 posto.

Dalji razvoj tehnologije toplotne pumpe
Kia će i dalje razvijati i usavršavati sistem toplotne pumpe i ostale sa tim povezane inovacije, zajedno sa drugim tehnologijama, koje se tiču sledeće generacije električnih vozila. Kia u svojoj srednjoročnoj i dugoročnoj strategiji zvanoj Plan S namerava do 2025. godine lansirati 11 potpuno električnih vozila, čija godišnja prodaja bi trebala dostići pola miliona EV-ova.

 

KIA Motors

Oznake: , , ,

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *